Statisztika egyszerűen

Mágikus jelek nélkül...

Rólam...

2019. január 04. 09:55 - glantos70

A nevem Lantos Gábor, végzettségemet tekintve mérnök vagyok és világéletemben mérnökként dolgoztam.

Noha több, mint 20 éve minőségbiztosítással foglalkozom, a statisztika sohasem tartozott a kedvenc témáim közé. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ezzel sajnos nem vagyok egyedül. Mivel senki más nem vállalta, pár éve elkezdtem statisztikát tanítani másoddiplomás minőségügyi szakmérnököknek. Azóta minden elsős évfolyamban van néhány bátor jelentkező, aki felmentést akar kérni a tárgy alól azzal a felkiáltással, hogy ő szigorlatozott matematikából az egyetemen. A vitákat elkerülendő ezeknek a hallgatóknak mindig azt válaszolom erre, hogy aki megfelel három egyszerű kérdésemre, azt felmentem a statisztika órák látogatása alól. Eddig még senkinek sem kellett felmentést adnom a tárgy alól.

Az igazat megvallva a felkészülés az órákra nekem is nagy erőfeszítéseket okozott és okoz mind a mai napig. Sok esetben ez nemcsak azért van, mert nem értem az anyagot, amit meg akarok tanítani a hallgatóknak (bár gyakran ez is előfordul), hanem mert nem tudom úgy átadni az ismereteket a hallgatóknak, hogy ők is megértsék. Persze megtehetném, hogy megadom nekik a megfelelő szakirodalmat, hogy ebből tudnak felkészülni és aztán levizsgáztatom őket, és kész. Kerestem is ilyen könyveket, találtam is jónéhány kiváló tankönyvet a témáról. Nagyon értékes és szakmailag kifogástalan művekről van szó. Igazából csak annyi bajom volt mindegyikkel, hogy elolvasva őket semmivel sem értettem jobban a statisztikát, mint előtte. Ezért most biztosan meg fog kövezni minden statisztika tankönyv szerzője, de én csak azzal tudok védekezni, hogy biztosan bennem van a hiba és nem a tankönyvekben.

A fenti nehézségek miatt eltartott egy ideig, mire úgy éreztem, hogy képes vagyok kiállni a diákság elé a tudásommal. Leginkább az angolszász szakirodalomból sikerült ihletet merítenem, szerencsére az interneten elég sok olyan tananyag és videó található, amelyek frappáns egyszerűséggel magyaráznak el olyan dolgokat, amelyeket a magyar nyelven elérhető szakirodalom sajnos csak igen nehezen érthető formátumban és nyelvezetben tár elénk.

Tapasztalataim azt mutatják, hogy a hallgatók 90 százaléka még akkor is nehezen érti meg és fogadja el az elhangzottakat, ha egyébként szakmai szempontból érdekelné a téma. Az egyik évfolyamban volt egy hölgy, aki az egymintás Z-próba esetében kerek-perec feltette a kérdést, hogy miért kellene neki ezt az egyszerű tesztet alkalmaznia, amikor ő ezt így is látja a saját szemével. Szóval sok esetben még azért is komolyan meg kell dolgoznom, hogy a hallgatók elfogadják, igenis van hozzáadott értéke a tanultaknak.

És itt most el is érkeztünk oda, hogy miért kezdtem el ezt a blogot. Elsősorban azért kezdtem neki ennek a munkának, hogy legyen valamilyen jegyzet vagy segédlet a kezem ügyében, amelyet a hallgatóim – ha érdekli őket, amiről süketelek az órákon – támogatásként tudnak használni a tananyag elsajátításához, illetve az órán elhangzottak megértéséhez. Ha az ismeretek egy részét képesek lesznek ebből a könyvből megtanulni, akkor esetleg több mindenre marad idő az órákon. Pont a fentiek miatt e könyv nem a teljességre, inkább a tárgyalt témakörök hétköznapi nyelven történő magyarázatára és a lehető legteljesebb érthetőségre törekszik.

Az elméleti ismeretek átadása mellett az is a szándékom, hogy aki elolvassa az itt megjelenő írásokat, az olyan gyakorlati ismeretekhez jusson, amely lehetővé teszi számára, hogy akár számítógép nélkül, pusztán papír, ceruza, függvénytáblázat és számológép használatával is képes legyen elvégezni a könyvben bemutatott eszközöket. Természetesen a számítógép alkalmazása sem tilos, de itt is törekszem az alkalmazott eszköztár erőforrás igényének minimalizálására, azaz lehetőleg olyan programokat alkalmazok, amelyek vagy eleve rendelkezésre állnak a legtöbb munkahelyen (pl.: táblázatkezelő programok), vagy ingyenesen letölthetők az internetről.

A képletek és levezetések esetében törekszem arra, hogy lehetőleg csak a négy alapműveletet, úgymint az összeadást, a kivonást, a szorzást és az osztást alkalmazzam. Néhány esetben sajnos nem lehet elkerülni a hatványozás vagy egyes kombinatorikai műveletek és jelek alkalmazását, de ezeket igyekszem majd elég részletesen elmagyarázni ahhoz, hogy könnyen érthetők legyenek. A mondanivalómat igyekszem majd képekben is bemutatni, ezzel is javítva a magyarázatok áttekinthetőségét. Ettől függetlenül nyitottan várom az építő jellegű kritikákat arról, hogy mi az, ami nem vagy csak nehezen érthető és min lehet majd javítani.

Napjainkban az általunk a hétköznapi életben használt eszközök (például a számítógép vagy a mobiltelefon) annyira bonyolulttá váltak, hogy sokszor nem is értjük hogyan működnek. Amikor eszközöket használunk sokszor fontosabb, hogy elhiggyük, az eszköz helyesen működik, minthogy azt kutassuk, miért működik jól. Emiatt több esetben is inkább kipróbálok dolgokat ahelyett, hogy bonyolult levezetésekkel fárasztanám az olvasót. És itt érkeztünk meg a könyv megírásának második céljához: Olyan tudást szeretnék átadni az olvasónak, amit képes lesz alkalmazni saját munkája során és képes lesz a statisztika alkalmazásával akár gazdaságilag is kimutatható eredményeket elérni.

Ezzel ajánlom ezt a blogot mindazoknak, akiknek hozzám hasonlóan nincs tehetségük a statisztikához, de szeretnék – vagy muszáj nekik – megérteni ezt a csodálatos tudományt.

A bejegyzés trackback címe:

https://statisztikaegyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr4714534446