Statisztika egyszerűen

Mágikus jelek nélkül...

A USS Scorpion nyomában – A Bayes-i keresési algoritmus egyik első gyakorlati alkalmazása

2021. január 08. 08:00 - glantos70

Bayes tétele

Az Amerikai Haditengerészet USS Scorpion nevű tengeralattjárója éppen útban volt Norfolkból az Azori-szigetek felé. Feladata az volt, hogy megfigyelje a szovjet haditengerészeti tevékenységet az Azori-szigetek térségében. 1968 május 20-án és 21-én a tengeralattjárónak előre megbeszélt rádióforgalmazást kellett volna lebonyolítania a Spanyolország délnyugati részén található Rotában lévő Haditengerészeti Bázissal, de csak a Görögországban található Nea Makri kommunikációs állomással tudta felvenni a kapcsolatot. Ebben azt az üzenetet hagyta, hogy éppen 15 csomós sebességgel halad 110 méteres mélységben, megközelített egy csapat tengeralattjárót és elkezdi a szovjetek megfigyelését. Hat nappal később a USS Scorpion-t már hiába várták Norfolkban, nem érkezett meg. Az esetnek az adott súlyos felhangot, hogy a tengeralattjárón volt több különféle atomfegyver is.

A haditengerészet kivizsgálta az ügyet, valamint egy keresést is elindítottak, de ez sajnos nem járt eredménnyel, ezért június 5-én a tengeralattjárót hivatalosan is eltűntnek nyilvánították. A további keresésbe bevonták Dr. John Pina Craven-t, a Haditengerészet Speciális Műveletek Csoportjának vezető tudósát is, akivel kiegészülve a csoport úgy döntött, hogy a Bayes-i keresési algoritmust fogja alkalmazni a kereséshez. A módszer ekkor már nem volt új a résztvevők számára, mert ezt a módszert már egyszer sikeresen alkalmazták, amikor 1966 januárjában lezuhant egy hidrogénbombákat szállító repülőgép a Spanyolország partjainál lévő Los Palomares közelében.

A haditengerészet tudósai a helyszínre utaztak, ahol a Mizar nevű tenger alatti keresésre kifejlesztett tengeri kutató hajó dolgozott a keresésen. A feladat azonban még a Los Palomares-i esetnél is bonyolultabbnak tűnt. Akkor volt egy szemtanú, aki látta az egyik bombát a tengerbe zuhanni. Mivel a repülőgép a tengerpart közelében zuhant le, voltak tájékozódási pontok, amihez lehetett viszonyítani a bomba vízbeesésének helyét, így volt kiindulási pont. Ez esetben viszont nem volt más, csak a nyílt víz mindenféle tájékozódási pont nélkül és nem volt szemtanú sem, aki bármilyen információval tudott volna szolgálni a tengeralattjáró eltűnésével kapcsolatban. A földrajzi pozíciók meghatározása csak műholdas navigáció segítségével volt lehetséges, de a műholdkapcsolat minden nap csak 18 alkalommal volt lehetséges, ráadásul a műholdas rendszer szórása 300 láb (~90 m) volt minden irányban. Mikor a tudósok megérkeztek, akkor a Mizar egy adott pont körül körözött és ugyanazt a területet vizsgálta át újra és újra, minden koncepció nélkül. Noha a tudósok bebizonyították, hogy a feltételezett eltűnési pont körüli vizeket már „túlkeresték”, a keresőket nem sikerült meggyőzni, keresés stratégiája nem változott. Július közepéig a keresés semmilyen eredménnyel sem járt.

Ekkor a tudósok elővették a Los Palomares-i esetnél alkalmazott keresési módszert. A módszer alapötlete az volt, hogy amennyiben a keresésnek van egy potenciális kiindulási pontja, akkor a csoport ezen kiindulási pont környezetében egyforma keresési zónákra vagy tengerrészletekre osztja fel a keresési területet. Minden egyes tengerrészlet 1 mérföld hosszú volt észak-déli és 0,84 mérföld széles volt kelet-nyugati irányban. Minden egyes tengerrészletre meghatároztak két valószínűséget.

  • ’p’ jelenti azt a valószínűséget, hogy az adott keresési zónában ott található a tengeralattjáró. A tudósok ezt hívták LEP-nek, azaz Local Effectiveness Probability-nek.
  • ’q’ jelenti azt a valószínűséget, hogy ha a tengeralattjáró az adott zónában van, az alkalmazott keresési módszerekkel mekkora az esélye annak, hogy megtalálják. Ezt pedig SEP-nek, azaz Search Effectiveness Probability-nek nevezték el.

Első lépésben mindkét valószínűség esetében meg kellett állapítani minden egyes zónára egy kiindulási valószínűséget. A tudósok kidolgoztak kilenc különböző elméletet arról, hogy mi történhetett a tengeralattjáróval. Ezek alapján (akkor még nagy teljesítményűnek számító) számítógépek segítségével elvégeztek egy olyan szimulációt, amely az eltűnés helyétől számolva több tucat paraméter alapján, mint például a tengeralatti áramlatok irányai és sebessége, az időjárás, a tengeralattjáró potenciális sebessége és haladási iránya változásai alapján lefuttattak 10 000 darab szimulációt arról, hogy a Scorpion merre mehetett. Ezt úgy képzeld el, mintha feltételeznék, hogy a tengeralattjáró éppen egy véletlen szám által megadott sebességgel halad a tenger alatt, de megint egy véletlen szám által megadott idő után irányt váltott és egy másik véletlenszerűen kiválasztott irányba halad tovább, esetleg véletlenszerűen kiválasztott ideig egyhelyben állt. A kiindulási pontokat három esemény határozta meg:

  1. Egy körülbelül 100 láb méretű erős szonár kontaktus a J2 négyzetben
  2. Egy fényes, görbe fémdarab az F5 és az F6 négyzetek határán
  3. Nagyméretű mágneses anomália a D8 négyzetben

Ilyen szimulációk tömegét futtatták le a számítógépen, amely a szimulációk eredményei alapján összeállított egy olyan térképet, amely megmutatta, hogy adott tengerrészletben mekkora valószínűséggel lehet a jármű vagy annak roncsa. Ez a valószínűségi térkép volt a kiinduló adathalmaz ’p’ értékéhez.

A Mizar által használt különféle tengeralatti kereső és vizsgáló eszközök esetében szintén meg lehetett határozni azt a valószínűséget, hogy ha éppen egy adott tengerrészletet vizsgált, akkor vajon mekkora a műszerek hibája és mekkora a valószínűsége annak, hogy ha a roncs az adott tengerrészletben, vagy netalán valamelyik szomszédos tengerrészletben van, akkor mekkora a roncs felfedezésének az esélye. Így megkapták azt, is, hogy mekkora ’q’ valószínűsége az éppen vizsgált zónában.

Belátható, hogy a jármű vagy a roncs megtalálásának a valószínűsége egy megadott tengerrészletben a két fent említett valószínűség szorzata, hiszen a megtaláláshoz két dolog kell: Az egyik, hogy a jármű az adott tengerrészletben legyen, a másik pedig, hogy észre is vegyük, azaz

Amikor készen lett ez a kiinduló adatsor, akkor ez alapján határozták meg a keresési stratégiát, vagyis meghatározták, hogy a Mizar milyen sorrendben keresse fel az egyes tengerrészleteket a kutatás során. A lenti bal oldali ábra mutatja a keresési hálót a kijelölt tengerrészek jelölésével és a kiinduló információk jelölésével. A jobboldali ábra pedig az egyes tengerrészek kiinduló valószínűségeit mutatja a 10 000 ciklusból álló számítógépes szimuláció alapján. A keresési terv kialakítása során nyilván azokkal a tengerrészeket akarták vizsgálni legelőször, amelyek a legnagyobb valószínűséget mutatták a kiinduló adatsor alapján.

A szimulált kiinduló valószínűségek azt mutatták, hogy az E5 és a B7 tengerrészek esetében a legnagyobb a valószínűsége annak, hogy ott van a keresett jármű. A keresési terv alapján a Mizar elkezdte a tervszerű kutatást. A keresés során, ahogy a Mizar terv szerint egymás után felkereste legvalószínűbb tengerrészleteket és átvizsgálta őket. Amikor ezeken a tengerrészeken nem találta a Scorpiont vagy a roncsait, ez nyilvánvalóan felülírta azoknak a zónáknak az adatait, amelyeken a keresés már lezajlott. Ezt a folyamatos frissítést már nem az amerikai kontinensen végezték, hanem két fiatal PhD hallgató, akik a helyszínen kézzel végezték el a valószínűségek napi frissítését. Merthogy a keresések eredményei nyilvánvalóan befolyásolták az egyes tengerrészek valószínűségi adatait. Ha egy tengerrész átkutatásával végeztek, akkor arra a tengerrészre kiszámolták ’p’ megváltozott valószínűségét a következő képlet segítségével:

A megváltozott valószínűségek alapján minden nap újra értékelték a keresési tervet és a keresési stratégiát rugalmasan hozzáigazították az éppen aktuális valószínűségi adatokhoz.

A keresési folyamat előrehaladtával egyre inkább körvonalazódott, hogy az F6 tengerrészben egyre nőtt a valószínűsége annak, hogy ott van a tengeralattjáró. A roncsot végül 260 yardra (~240 m) az E5 négyzet határától találták meg, amelyik az előzetes szimulációk során az egyik legvalószínűbb helyszínként volt megjelölve. A keresési sorozatok alapján frissített valószínűségek esetében az összes tengerrész 2%-ának volt csak nagyobb valószínűsége, mint ez E5-nek. A sztori pikantériája az, hogy végül is nem a tudósok találták meg a roncsot, hanem a Mizar kapitánya úgy döntött, hogy visszamegy és még egyszer megvizsgálja a hajlott fényes fémdarabot, és eközben véletlenül megtalálta a roncsot is egy kicsivel arrébb. Azt viszont mindenki elismerte, hogy ha a Mizar véletlenül nem akad rá, akkor a keresési algoritmus alapján két – két és fél nappal később egyébként is megtalálták volna.

Nagyon tetszik ez a történet, főleg a keresési algoritmus nagyszerűsége és a Monte-Carlo eljárás alkalmazása miatt, amelyet a kiinduló valószínűségek meghatározásához használtak. Mivel lelkesedésem határtalan, ezért a következő három héten egy egyszerűbb példán keresztül be fogom mutatni, hogyan néz ki a módszer alkalmazása a gyakorlatban.

források:

Henry R. Richardson, Lawrence D. Stone: Operation analysis during the underwater search for Scorpion, Daniel H. Wagner, Associates, Paoli, Pennsylvania
http://www2.stat.duke.edu/~banks/130-labs.dir/lab10.dir/1971_Richardson_Operations%20analysis%20during%20the%20underwater%20search%20for%20Scorpions.pdf

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://statisztikaegyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr2216322226

glantos70 2021.01.09. 17:39:43

@molnibalage: Köszi. ez egy igazán jó kis téma.

nincs1agy 2021.01.09. 21:53:29

Bayes tétele:

hu.wikipedia.org/wiki/Bayes-t%C3%A9tel

Ha valaki esetleg érteni is akarja a fenti képletet..

Pierr Kardán 2021.01.09. 22:03:07

Azta! Az én olvasatomban a történet a következő:

Találtak egy fémdarabot az E5, E6, F5 és F6 zónák határán.

Ezután elbasztak rengeteg időt és pénzt a keresésre a világ különböző tengerein és óceánjain, illetve a statisztikusok fizetésre.

Ezután elbasztak még több pénzt és időt a keresésre és a statisztikusok fizetésére.

Majd a végén megtalálták a roncsot az F6 zóna F5 és E5 zóna melletti részén :-)))

Első mohikán 2021.01.10. 04:15:25

Oké, de mi történt a tengeralattjáróval es a legenyseggel? Miert süllyedt el?

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2021.01.10. 07:19:01

Gratula a posztért! Szép munka , érthető és érdekes!
köszi!

Hegge Balázs 2021.01.10. 10:38:58

@Első mohikán: Engem is ez érdekel. Az oroszok visszalőttek? Nahát...

glantos70 2021.01.10. 10:47:17

@Walter_Dornberger: Köszi az elismerő szavakat! :-)

glantos70 2021.01.10. 10:51:40

@Pierr Kardán: Alapvetően igazad van. Amikor először észlelték a becsillanást, akkor még nem lehettek biztosak benne, hogy ez egy fémdarab, a USS Scorpionból származik, ráadásul voltak más jelzések is, amelyek alapján a tengeralattjáró máshova is kerülhetett. Feltételezem, hogy amikor ezt meglátták, akkor körbekeresgélték a környéket, de ennek során nem találtak semmit. Ne felejtsük el, hogy a detektornak is van egy korlátozott érzékenysége.

glantos70 2021.01.10. 11:13:42

@Pierr Kardán: Bocs, még egy dolog. Ismét csak feltételezem, hogy amikor a Mizar kapitánya látta, hogy az egyes keresési sorozatok után egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy a roncs a fémdarab környékén van, el tudom képzelni, hogy másodszorra már sokkal alaposabban pásztázta végig azt a területet.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.01.10. 12:27:14

@Első mohikán: "Oké, de mi történt a tengeralattjáróval es a legenyseggel? Miert süllyedt el? "

Kit érdekel, ha a Bayes-tételt lehet alkalmazni??? :-)

Egyébként mindkettő helyes: Bayes-tétel és Bayes tétele. Azonban a Bayes-i szerintem hibás, mert emlékeim szerint a magyar helyesírás azt mondja ki, hogy ha az utolsó betű nem néma (azaz ki van ejtve, de bárhogyan), akkor nem kell kötőjel. Tehát gyanítom, hogy bayesi a helyes írásmód.

Elég kár, hogy a kapitány "ráérzett", mert így nem annyira szemléletes, hogy mégiscsak az agy győzött és nem a nyers erő.

Az a baj az ilyen matekos blogokkal, hogy az igazán megértésükhöz kellene vagy 2-3 óra, mivel már megkoptak a valszámos (amúgy sem acélos) ismereteim. Annyi meg nincs, pedig jó lenne.

nincs1agy 2021.01.10. 13:18:28

@fofilozofus: Itt a lényeg a Bayes, nem ez a merülőhajó..

gigabursch 2021.01.10. 14:30:45

Tetszett a cikk.

Az ilyen statisztikai "varázslások" aprópénzre váltása a Gyilkos Számok c. sorozat, ami egyébként sok szempontból szerethető is.

Az életben még a mi dennapi meteorológia.

cardiobascuralis 2021.01.10. 20:20:33

A bayesi írásmódja ez. Kisbetű, mert melléknév, és kötőjel nélkül, mert az sz-ként ejtett szóvégi s nem szokatlan a magyarban.
Egy szóban két hiba kurva sok.

A Scorpiont meg pláne kötőjel nélkül.
(Sőt, még a Sydneyt/Sydneyben stb. is, ahogy a sydneyi is - sőt, utóbbi kiejtése nem szidnii, csak szidni. És akkor a Hawaii/hawaii párosról még nem is esett szó.)

Évszám után meg pont, mert sorszámnév. Bár úgy ejtjük, hogy kétezer-huszonegy, de valójában a kétezer-huszonegyEDIK év.

Gondoltál már rá, hogy megtanulsz írni?
Mert eddig nem sikerült.

És ha pocsék a helyesírása, akkor a legérdekesebb cikk sem ér szart sem. Mintha nem is lenne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.01.10. 20:55:37

@cardiobascuralis: Az ilyen "emberektől" mászok a falra.

Játsszák itt a nyeltannácit, leköpnek mindent, de a műszaki tartalomhoz hozzászólni nem tudok.
A te kommented olyan, mintha nem is lenne. Semmit nem tudsz hozzátenni a témához.

gigabursch 2021.01.10. 21:03:44

@molnibalage:
Ne hergeld magad rajta, mert @Közbiztonság Szilárd (meg @11110000, stb) mindig is ez a díszgenyő volt a blog.hu történetében. Hiába van n+1 nickje.

Ugyanis mindezt elmondhatta volna normális hangnemben, de az ő szájából mindig csak a fröcsögés és a kioktatás jön. Ennyire képes.
Szerinted miért basszák ki mindenhonnan? Ezért.
Igazában mehet homokozni Brendellel. Boztos jól megértenék egymást.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.01.10. 22:10:18

@gigabursch: Kezd rémleni, hogy a lemilről is vágták ki, mint a macskát szarni.

gigabursch 2021.01.10. 23:00:43

@molnibalage:
+ RLT és társaik
Szerintem Lenin is kicsapta a modernwartechről és igen régóta nem láttam a htengeren sem.

glantos70 2021.01.11. 08:54:24

@cardiobascuralis: Tudod, igazából vak vagyok és Braille-billentyűzeten próbálom bepötyögni a hülyeségeimet... :-) A diplomáimat meg az Ecserin vettem hat libáért, alkalmi vétel volt mind. A valóságban csak a harmadik általánosig jutottam, és úgy gondoltam, hogy az írás nem az a felesleges tudás, amivel az agysejtjeimet szeretném leterhelni. A pornó igazából sokkal jobban érdekel...

De te most lebuktattál! Örülj neki és élj vele boldogan! :-)

glantos70 2021.01.11. 08:57:09

@gigabursch: A következő három cikket, amik a következő hetekben jönnek ki, úgysem fogja elolvasni, mert abból már tényleg egy szót sem fog érteni... :-)

gigabursch 2021.01.11. 10:53:59

@glantos70:
Mindegy, én el szoktam olvasni őket.
Az első 1-2 képlet világos mindig. De amikor jön a képlet alkalmazása, behelyettesítése, ott úgy azért el szokott időnként szaladni a szemöldököm.
(Lásd Dunai kis és nagyvíz esete - mondjuk az jó kis téma volt...)

cardiobascuralis 2021.01.11. 15:55:09

@molnibalage:
Mondjuk a te helyesírásoddal nem csoda, hogy falra mászol attól, aki rendesen tud magyarul.
De hát mit mondjon az ember egy olyan seggről, mint te, aki azt sem tudja, mi a különbség a nyelvtan (pláne "nyeltan" - te biztos csak azt ismered, annyit szoktál szopni) és a helyesírás között?

@glantos70:
Ez érthető, de akkor miért írsz mégis?
Mindenki jobban járna, ha nem tennéd. Te nem terhelnéd magad fölöslegesen, az olvasóknak meg nem kéne ilyen szar minőséget olvasniuk.

glantos70 2021.01.11. 16:24:26

@gigabursch: Jajj, azt a cikket ne emlegesd, rémálmaimban jön elő! :-) Arra tényleg nem vagyok büszke.

glantos70 2021.01.11. 16:27:45

@cardiobascuralis: Te ilyen nyelvtantanár vagy? Ha ennyire fáj, ne olvasd az írásaim. Inkább forgasd a magyar helyesírás szabályait, ha te erre élvezel el.

glantos70 2021.01.11. 16:29:31

@gigabursch: Ha valahol hibát találsz, kérlek írj, mert nekem sem érdekem, hogy hibák maradjanak a cikkeimben. Te legalább elegáns stílusban jelzel vissza, nem úgy, mint egyesek... :-(

glantos70 2021.01.11. 16:39:00

@cardiobascuralis: Öcsém, te kritizálsz itt másokat a helyesírása miatt? Megnéztem a kommentjeidet. A mondatszerkesztésed és a stílusod kritikán aluli! Káromkodsz, mint a parádés kocsis és és azt se tudod mi az alany meg az állítmány. Told el innen a szekeredet, írj oda, ahol ezt eltűrik tőled!

gigabursch 2021.01.11. 19:46:28

@glantos70:
Pedig én jó szívvel emlékezem rá vissza, mert jópofa számítási kérdések kerültek benne elő.
Én azóta is emlegettem, hogy: "Kevés adatból valami ilyesmi jönne ki, szóval tessék, itt a kérdésedre a válasz". Eddig még senki sem panaszkodott.

glantos70 2021.01.11. 20:39:34

@gigabursch: A történet jól indult, csak aztán a fél Vízművek megsértődött a "szakmaiatlan" írásomra... :-) A Duna szent és sérthetetlen... :-)

glantos70 2021.01.12. 08:29:01

@cardiobascuralis: Itt a vége, nem érdekel a véleményed.

glantos70 2021.01.12. 20:16:42

@cardiobascuralis 2: Jaj de kreatív vagy, hogy utána tudtál biggyeszteni egy számot a szánalmas nicknevednek. Mondjuk nem is gondoltam, hogy ismered a számokat. Bár szerintem a betűket se, anyukádat kérted meg, hogy gépelje be neked ezeket a szánalmas baromságokat. Meg valószínűleg a cikket is ő olvasta fel neked.

Egyébként is eléggé fantáziátlan, amit csinálsz, a korábbi kommentjeidben sem tudtál a tartalomhoz hozzászólni, csak fröcsögsz mint egy szargejzír. Úgyhogy most kezd el átismételni a számokat egytől felfelé, mert tőlem akárhány prfilt létrehozhatsz, mindegyiket kitiltom.
süti beállítások módosítása