Statisztika egyszerűen

Mágikus jelek nélkül...

Hízol-e, ha autóval közlekedsz?

2020. június 05. 08:00 - glantos70

Érdekességek

beijing-traffic.jpg

Azt nem tudom, hogy Magyarországon készült-e ilyen felmérés, de a világ másik végén Kínában – pontosabban Pekingben – már készült hasonló.

Pekingben akkora a zsúfoltság az utakon, hogy 2011 óta csak 240.000 darab új személyautót lehet forgalomba hozni a kínai fővárosban. Az igények viszont annyira nagyok, hogy ezt a 240.000 új licenszet gyakorlatilag kisorsolják a jelentkezők között, akiknek száma 2018-ra 3 millió fölé nőtt (ennek részleteiről már született egy cikk a cities.blog.hu-n 2011-ben, amelyet itt találsz).

Ezzel a jelenséggel kapcsolatban született egy kutatás, amelynek az volt a célja, hogy felmérje a személygépkocsi tulajdonlás egészségre gyakorolt hatását. A felmérés során 40.000 pekingi polgárt kérdeztek meg utazási szokásaikról. Ezek egy része olyan valaki volt, aki nyert az autó-lottón, jelentősebb részük pedig nem.
A kutatásból kiderült, hogy azok, akik nyertek a lottón, 45%-al kevesebbet utaztak tömegközeledéssel, mint azok, akiknek nincs autója. Emellett a nyertesek kb. 2,5 év múlva 7%-al kevesebbet gyalogoltak vagy bicikliztek, mint nem-nyertes társaik. 5 évvel később ez a különbség már 45 %-ra nőtt.

Ez mondjuk a Pekingben található áldatlan közlekedési állapotok miatt kevésbé meglepő. Az viszont sokkal érdekesebb, hogy a tanulmány készítői azt találták, hogy nem bizonyítható, hogy a lottónyertesek testtömege megnőtt volna a gyakori gépkocsihasználat miatt. Ha csak az 50 év felettieket vizsgálták és csak az 5 évvel a gépjármű megszerzése utáni eredményeket, akkor kimutatható volt egy kb. 10 kg eltérés, de az adatok nagy szórása miatt ez sem fogadható el statisztikailag bizonyított tényként.

Vajon milyen hatása lenne egy hasonló rendszernek Budapest közlekedésére?

Forrás:

Cities.blog.hu – Autó-lottó Pekingben (https://cities.blog.hu/2011/01/03/auto_lotto_pekingben)

Stats Chat – Are cars bad for you? (https://www.statschat.org.nz/2020/02/18/are-cars-bad-for-you/)

Michael L Anderson, Fangwen Lu, Jun Yang - Physical activity and weight following car ownership in Beijing, China: quasi-experimental cross sectional study - https://www.bmj.com/content/bmj/367/bmj.l6491.full.pdf

China Daily – Beijing license plate: 8-year wait for new energy car (https://www.chinadaily.com.cn/a/201901/31/WS5c52a306a3106c65c34e7930.html)

Bloomberg Businessweek - In Beijing, You Have to Win a License Lottery to Buy a New Car (https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-27/in-beijing-you-have-to-win-a-license-lottery-to-buy-a-new-car)

7 komment
Címkék: Érdekességek

A bejegyzés trackback címe:

https://statisztikaegyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr7515736386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irbisz 2020.06.05. 14:45:48

Mivel ez hozzáállásfüggő, nálunk se lenne sokkal másabb eredmény, hiába nincs valakinek autója, ha lusta és/vagy rossz a levegő v. a közbiztonság, netán egészségileg nincs a topon, akkor az tömegközlekedik és nem fog gyalogolni v. kerékpározni.
Valakik meg autó mellett is mozognak sokat - bár az tény h. sokan olyanok, mint akinek hozzáragadt az ülepe az autóüléshez.

glantos70 2020.06.05. 15:46:32

@Irbisz: Kérdés, hogy mi lenne akkor, ha radikálisan csökkentenék az újonnan forgalomba helyezett autók számát Budapesten. Mondjuk Pesten az átmenő forgalom és a vidékről feljárók is nagyon nagy forgalmat generálnak, emiatt a hatás valószínűleg eléggé korlátozott lenne, a közfelháborodás viszont szerintem mindent felülmúlna.

worontal 2020.06.06. 12:38:22

@glantos70: És akkor mi lenne, ha tiltsuk be, korlátozzuk, vegyünk el egy sávot, stb. helyett, inkább FEJLESZTENÉNK A KIB*SZOTT TÖMEGKÖZLEKEDÉST?? Ja, hogy az bonyolultabb, mint ész nélkül tiltogatni, korlátozni, stb... Aha, értem.

Baromira unalmas, hogy mindig ez a duma megy, mintha az emberek csak lustaságól járnának autóval és nem azért, mert konkrétan 3x-4x annyi idő tömegközlekedéssel eljutni valahonnan-valahova. És mondják ezt általában a belvárosiak, akik abból indulnak ki, hogy ha nekem nem kell autó, akkor másnak se kelljen. Csak az a bibi, hogy nem mindenki a belvárosban lakik, ahol ott a 4 metró, rengeteg villamos, busz, troli, stb. 2 lépésre, ráadásul mindez egy relatív kis területen. Ez egy 2 milliós város, ami átlósan ~30 km, és ez csak a város, amihez tartozik még egy jelentős méretű agglomeráció is, csak épp közlekedésszervezők ezt elfelejtik figyelembevenni és úgy csinálnak, mintha Budapest a körútnál véget érne, aztán megy a csodálkozás, meg a fújolás, hogy jééé, miért van itt ez a sok autó?! Ez nem a párszázezres Amszterdam, ami akkora mint Budapest belvárosa, ébredjünk már fel! A bicikli 4-5 km-nél nagyobb távra átlagembernek sose lesz alternatíva a mindennepi közlekedésre, a tömegközlekedés meg csak akkor az, ha megfelelő színvonalú. Készséggel elhiszem, hogy valaki Soroksár széléről jár Óbudára bringával minden nap, de ez nem az átlag és sose lesz az, vagyis az ennél hosszabb utakra más alternatíva kell, hiába megy a mantra, hogy mindenki járjon biciklivel. Aki tiszta bringás világban akar élni, költözzön falura, ne egy 2 milliós nagyvárostól várja ezt!

Áruld már el, ha holnap tömegek tennék le az autót, és hosszú távra nem megfelelő a kerékpár, akkor az a rengeteg ember hova férne el a már most is heringjáratként működő tömegközlekedési eszközökön? Hm? És nem arról van szó, hogy pihen a rengeteg busz a garázsban, épp ellenkezőleg: az utolsó koszvadék 30 éves szarokat is forgalomba állítja már a BKV, csak legyen valami ami jár.

De az autó eladásokat kell korlátozni. Aha, ja, biztos az a megoldás...

glantos70 2020.06.06. 18:02:35

@worontal: Van igazság abban amit írtál, de azt se felejtsük el, hogy az emberek hajlamosak kiköltözni a susnyába, ahol nincs semmi, majd elvárják, hogy a titokzatos jótevő önkormányzat teremtsen oda villanyt, gázt, vizet, csatornát, tömegközlekedést, stb. Persze ez a vélemény és teljesen egyoldalú, de az éremnek ez is egy oldala...

Irbisz 2020.06.06. 18:59:58

@worontal: nem több autó kell, hanem több és jobb tömegközlekedés.
mert hiába mondják h. jó a budapesti tömegközlekedés ez nem igaz, olyanok mondják akik nem látták német nagyvárosok, vagy akár csak a szomszédban lévő Bécs tömegközlekedését, vagy olyanoknak mondják akik nem jártak ott, és igy megvezethetők.
Erre kellene áldozni jópár tizmilliárdot (százmilliárdot), mondjuk a felesleges és később is csak pénzt vivő stadionok helyett, aztán lehetne korlátozni az autókat.
azzal se értek egyet, átlagember csak max 4-5 km-et bringázna, hisz ez még gyalog is csak 1 óra. németeknél meg eleve mindennapos, viszik a komoly polgárok a gyakran összecsukható bringát a jármüveken (nagyvárosokban is!) és onnan leszállva kerekeznek. Persze mint irtam, ott jó a tömegközlekedés.
Egyébként a gyaloglástól sem kellene félni, egészséges is, ami manapság a 3 millió kövér oszágában nem lényegtelen szempont, de kevesen gyalogolnak, mert rossz hozzá a mindset. Én kipróbáltam, tölünk a hegyen át a Bécsi uti praktiker gyalog 45 perc, tömegközlekedve több idő! (az autó kb. 15 perc), de ennyi időt ki szán erre rá? És ez bizony csak lustaság, korábban az Aldiba én is autóval mentem ( 5 +4 perc), de pár hónapja áttértem arra hogy legyalogolok oda (21-22 perc)), majd felgyalogolok akár egy 7-10 kilós hátizsákkal is (24- 25 perc). Ezt korábban is megtehettem volna, de alustaság erősebb volt és inkább csak be az autó és gó. Ezt is megtehetné sok ember, de mégsem teszik, még 1 km-re mennek gyalog. vagy mostanában a kijárási korlátozások idején rengeteget gyalogoltam sport gyanánt (többnyire elég jó tempóban), és ahhoz képest hogy most csak ez v. a futás volt szabadtéri sportlehetőség, meglepően kevés embert láttam hasonlóan mozogni (budai zöldövezet), pedig jó levegő, zöld, minimális autó, inkább otthon növesztette sok ember az ülepét. voltak ilyen emberek, igen, jópárat a lassan 3 hónap alatt már látásból ismertünk - de kevesen.

Irbisz 2020.06.06. 19:04:31

@glantos70:
persze, többnyire ezért is olcsó az agglomeráció, mert az emberek a járműben töltött idővel fizetnek az olcsóbb lakhatásért. de az végképp nonszensz gondolkodás, hogy a főváros fizesse meg az innen kiköltözők közlekedését, ez a vicc kategóriája.
megoldható lenne, Nyugaton erre is van példa (önkormányzati szövetségek és kooperativ együttműködés önkormányzatok között, de ez messzebb van tölünk, mint a jó tömegközlekedés. ja, persze ott az állam nem is vérezteti ki az önkormányzatokat és bünteti a nem rá szavazókat.

glantos70 2020.06.08. 10:49:32

@Irbisz: A tömegközlekedésen tényleg volna mit fejleszteni Budapesten (is). Mondjuk az én tapasztalatom inkább az, hogy az emberek egy jelentős része azért költözik ki az agglomerációba, mert kertes házat szeretne az addigi lakása helyett. Annyiban igazad van, hogy azért mennek ki ezek az emberek a susnyába, ahol még nincsenek kiépített közművek, utak, stb. mert ott olcsóbb a telek és az építkezés, mint ha bent a városban kellene ugyanazt megvenni. De aztán amikor megépül a ház, a csóró rögtön megy az önkormányzathoz, hogy az vegyen neki csatornát, közvilágítást, vezetékes vizet, stb. hogy azért mégiscsak kényelmesebb legyen neki és végül drágábban tudja eladni ugyanazt a házat. Vagyis az illető meg az önkormányzaton próbál nyerészkedni. Sajnos ennek az éremnek is több oldala van. Ezzel együtt igazad van, Münchenben például tényleg markánsan jobb a tömegközlekedés, mint Budapesten. Azért írom pont Münchent, mert ott sokszor jártam mostanában. Ott például a biciklid nyugodtan otthagyhatod a metró lejárónál, senki sem fog hozzányúlni, illetve baromi jó a kerékpárút hálózat is, nemcsak ilyen felfestett jelzések, ami itthon nevetség...
süti beállítások módosítása